Személyes
Személyes
Honnan jön már 22 éve ez a rendszer-mánia?
Honnan jön már 22 éve ez a rendszer-mánia?

Szekeres Júlia folyamatszervező
Szekeres Júlia folyamatszervező

Sőt, jóval több, mint 22 éve: 14 évesen nyári szünetben – még a létező szocializmusban – egy cérnagyárban dolgoztam. Munka után nagy lelkesen meséltem otthon, mit találtam ki, hogyan lehetne kevesebb munkával átpakolni az üres spulnikat. Nagyapám biztatására újítási javaslatot adtam be a cégnek. Persze elutasították. Meg is bukott a rendszer 😉

Azt tapasztalom, hogy lelkes vállalkozók, akik éppen most lépnek a növekedés útjára, szembesülnek azzal, hogy az eddig bevált munkamódszereket felül kell vizsgálniuk a fejlődés érdekében.
- Az emailekben keresgélt vagy fejben tartott adatok halmaza,
- az Excel táblák,
- az egymással össze nem illesztett szoftverek,
- az üzleti folyamatok újraszervezése (Business Process Reengineering, BPR) nélkül bevezetett vállalatirányítási rendszer
már nem szolgálja a továbblépést. Nekik tudok és akarok segíteni azzal, hogy külső, friss, szakértő szemmel végignézem a folyamataikat és az adatáramlást a cégükben, és újrarendezzük úgy, hogy támogassák a kitűzött célok elérését.

Megdöbbenve látom, hogy ami számomra nagyvállalati környezetben annyira természetes, hogy még a magánéletemben és a saját egyszemélyes vállalkozásomban is magától értetődően alkalmazom, annak hiánya mennyire megkeseríti, sok esetben ellehetetleníti fantasztikus kis-, sőt középvállalkozások működését is. Elkötelezett cégvezetők rohannak a csőd és az infarktus felé, nem látják a családjukat, alkalmatlan munkatársakkal küzdenek… és ennek az egyik legfőbb oka, hogy nincsenek tisztában a cégük folyamataival, rendezetlen az adatok kezelése, hiányos a feldolgozásuk. Nekik tudok és akarok segíteni azzal, hogy

A szakértelem nem azt jelenti, hogy már százszor megcsináltam ugyanúgy, hanem azt, hogy százegyedszer is rá tudok csodálkozni, százegyedszer is képes és hajlandó vagyok rajta gondolkodni.
A szakértő nem az, akinek egy szavát sem lehet érteni. Aki átlátja a teljes rendszert, az az igazgatótól a raktárosig mindenkinek el tudja mondani érthetően a saját szempontjából.

Szoftvertől független folyamatszervezéshez értek, ezt szeretem és tudom is csinálni. Az én főtermékem
- a folyamat leírva, ami önmagában nagyon hasznos
- a folyamat optimalizálva (BPR)
- az optimalizált állapotot támogató szoftver(ek) specifikációja.
Ezen kívül tudok segíteni
- kisebb programozási feladatokban: Excel, Access rendszerek, makrók
- szoftver bevezetésben:
- testreszabás
- közvetítés a felhasználók és a fejlesztők között
- projektvezetés
- felhasználók oktatása, oktatási anyagok elkészítése.

Minden cég más, ezért sémák helyett alapelveket használok. A legfontosabbnak azt tartom, hogy pontosan, jól megértsem a jelenlegi folyamatokat, hogyan alakultak ki, és milyen célt szolgálnak. Ennek érdekében sokat kérdezek és jegyzetelek. A cél ismeretében több folyamatjavítási javaslatot is kínálok, majd ezeket a döntéshozóval finomítom. Szeretek a megvalósításban is részt venni, például koncepciótervek kialakításával, munkaköri leírások írásával, folyamatábrák rajzolásával.
Multinacionális cég export csoportja

a meglévő SAP rendszer kiegészítéseként már egyedi Access adatbázis rendszerben tartja rendben a kiszállítandó és kiszállított termékeket, az egyes szállítmányok aktuális állapotát, sőt még a konténerek hajóra rakását is. Az export csoporton kívül ez a program segíti a diszpécserek munkáját is, együttműködve az internetes rendszerrel. Fő funkciói:
- Export szállítmányok minden adata egy helyen kezelhető: a rakodás és indulás időpontjai, valamint a terméklista
- Export kocsik rakományának tervezése
- Autórendelés automatizálása
- Elindított, illetve tervbe vett szállítmányok riportolása
- Adatimport, -export szállítmányozó adatbázisából, -ba: automatizált kapcsolat az internetes nyilvántartással
- Havi riportok automatikus készítése
- Hibák okainak felderítése riportok segítségével – állásidő csökkentése
- A diszpécserek számára készített kis program – az import autókra is vonatkozóan – lehetővé tette a szállítmányozók időpontfoglalását, figyelembe véve a különböző típusú kamionok rakodási idejét (booking).
Ügyfeleim mondták

Vas Szilvia | P&G Budapest Site
Mindig túl sok dologgal foglalkoztam egyszerre,
ezért folyton tele voltam cetlikkel

Akármit csinál az ember, adatok végeláthatatlan mennyiségét kezeli. Számomra a számítógép megváltás. Itt tartok nyilván mindent: a boltokat, ahol jó vásárolni, a gyerekruhákat, amiket kölcsönkaptam vagy -adtam, a tennivalókat és a bevásárlólistát, és természetesen a céges adatokat: partnercégek nevét, címét, az ott dolgozók beosztását, telefonszámát, kinek mit adtunk el, mikor, mennyiért… sorolhatnám. Az adatok így kereshetőek, gyorsan megtalálok mindent, és nem foglal el sok helyet sem a szekrényben, sem a fejemben – ahol amúgy elképzelhetetlenül kevés adat fér el. Egy négyjegyű számot elfelejtek a két iroda közötti úton.
Még szerencse, hogy a gyerekeim születésnapját megjegyeztem…

Egyszerűen kénytelen voltam rendben tartani az adataimat, megszervezni a folyamataimat, enélkül teljes káosz lenne az életem. Eleinte döbbentem láttam, hogy mások mindenfélét meg tudnak jegyezni… később döbbenten láttam, hogy komoly cégek a tulajdonos fejében „élnek”.
A legjobb memóriájú ember feje sem káptalan, így ezek a cégek egy ponton vagy megállnak a fejlődésben, vagy a cégvezető belepusztul a munkába, vagy a cég csődbe megy a megalapozatlan hibás döntések következtében.
Műszaki anyag kereskedelmi cég

már saját egyedi rendszerében tudja nyomonkövetni partnereinek adatait, a vásárolt és az eladott termékek jellemzőit. Néhány kérdés, amire választ kap ebből az adatbázisból:
- Partnercégek címe, telefonszáma, bankszámlaszáma, adószáma egy helyen, kereshetően
- Adott cégben ki az illetékes, mi a beosztása
- Mi van éppen készleten
- Kinek mikor mit mennyiért adott el
- Kitől mikor mit mennyiért vett
- Melyik üzletkötő mennyit teljesített – havi és éves bontásban
- Melyik vevő milyen összegben rendelt adott hónapban, évben
- Mekkora az átlagos megrendelése adott cégnek
- Melyik cég mennyit késett a fizetéssel – megrendelésenként illetve átlagosan (partnerminősítés)
- Kiknek tartozik, mikor járnak le ezek a tartozások (adósságnyilvántartás)
- Kik tartoznak neki, mikor jár le a tartozásuk (követelés-nyilvántartás)
- Hogyan tud cége gyorsan és hatékonyan reagálni a piac változásaira
Ügyfeleim mondták

Valentinyi Zoltán | executive director | HAVI Logistics Kft.
Sok embernek az adatkezelés kínlódás

Számomra biztonság és gyönyörűség. Rend az áttekinthetetlen(ség)ben. Biztos alap a döntéshozásban. Ezért tanultam meg, amit most kínálok Önnek: rémesen untam és utáltam a monoton munkát, jobban érdekelt, hogyan lehet automatizálni. Így mélyedtem el egyre jobban és jobban az Excel, majd az Access rejtelmeiben. Míg mások ismételgették monoton munkafolyamataikat, én kitaláltam, hogyan tudom hatékonyabban csinálni. Nem mellékesen közben jól éreztem magam, hiszen tanulni sokkal szórakoztatóbb, mint robotolni!

Később nagyvállalatok vállalatirányítási rendszerével dolgoztam SAP tanácsadóként. Ugyanaz a rend, áttekinthetőség, biztonság, hatékonyság nagyban. Rengeteget tanultam folyamatok szervezéséről, adatkezelésről, kimutatások készítéséről, adat alapú döntéshozatalról. Mindezt alkalmazom a magánéletemben és a saját (kis)vállalkozásomban is. Meggyőződésem, hogy a vállalatirányítási rendszer nem a nagyok kiváltsága – csak a megfelelő technikai alapot kell hozzá kiválasztani.
Sportversenyekhez

A Jászberényi mentőkutyások által szervezett nemzetközi versenyhez online nevezési lapot készítettem, ebből az versenyzők adatai közvetlenül felhasználhatók. A versenyen a részeredményeket folyamatosan rögzítve, a verseny végén szinte azonnal látható volt az eredmény. Az oklevelek nyomtatásához is ezeket az adatokat használtuk, így egy versenyző adatait csak egyetlen egyszer rögzítettük az egész verseny során – a nevezéskor ő maga írta be.

Eredményszámoló programot írtam, amit a Gödöllői Agility Csapat által rendezett versenyeken élesben is használtunk. Az internetes nevezések közvetlenül bemásolhatók az adatbázisba, nyilvántartható a nevezési díjak befizetése egyénileg és csapatonként is, majd a versenyen a futamok közben beírt hibaszámok és idők alapján azonnal nyomtatható az eredménylista, amint az utolsó induló elhagyta a pályát.
Ügyfeleim mondták

Somogyi Zoltán | BMC Production Leader | P&G Hyginett Kft.
Szakmai tapasztalataim

Procter & Gamble Csömöri gyára, Hyginett Kft. (1992-2006)
Import és export koordinátor
- folyamatok kialakítása az Újracsomagoló és Mintacsomagoló Osztály indulásakor
- ügyfél kérések fogadása és késztermék export irányítása
- alapanyag-gazdálkodás
SAP kulcsfelhasználó
- adatáramlás biztosítása az SAP és két szatelit rendszer között
- folyamatok automatizálása, végfelhasználók oktatása
Rendszer bevezetési tanácsadó
- MsAccess rendszert terveztem, készítettem és vezettem be az import, az export és a szállítás támogatására
- Platinum ERP rendszer raktár moduljának bevezetése regionális disztribúciós központ számára

SAP Hungary (2006-2007, 2012-2013)
Tesztelő
- új SAP fejlesztéseket teszteltem több modulban
- napi konzultáció a fejlesztőkkel
- teszt dokumentáció
Üzleti elemző, junior tanácsadó
- folyamatok és igények felmérése
- dokumentáció
- koncepcióterv

HM EI Zrt. – Magyar Honvédség (2013-2019)
Üzleti elemző SAP bevezetési projektben (Honvédkórház)
- a meglévő üzleti folyamatok feltérképezése
- adatmigráció
- beállítások, testreszabás
- teszttervek és tesztelés támogatása, dokumentálása
- kulcsfelhasználók és végfelhasználók oktatása, oktatási anyagok
SAP támogató csoport vezető
- irányítottam a hat fős első szintű támogató csoportot
- koordináltam a második szintű tanácsadók és a fejlesztők munkáját
- kapcsolattartás az üzleti döntéshozókkal, az érdekelt felek vezetőivel
- a dokumentáció és az oktatási anyagok szupervíziója

(2021-2022)
Szoftver tesztelő
- Többféle egyedi workflow szoftver funkcionális és end2end tesztelése
- SAP ISU funkcionális tesztelése

Valeo eAutomotive Hungary (2022)
SAP törzsadat karbantartó
- Vevői- és cikk-törzsadatok tisztítása
- Vevői IDoc (bejövő adatok) hibakezelése, gyökérokok megoldása
- Első szintű segítségnyújtás felhasználóknak (eladás tervezők, vevői kapcsolattartók, raktári dolgozók)

Folyamatszervező vállalkozó (2019-)
Cégvezetőknek, tulajdonosoknak segítek a növekedésben azzal, hogy szakértő szemmel végignézem a folyamataikat és az adatáramlást a cégükben, majd újrarendezzük úgy, hogy támogassák a kitűzött célokat.
Kollégám mondta

Stirling Péter | SAP tanácsadó